MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA MELALUI METODE BERCERITA  DENGAN MEDIA BONEKA TANGAN PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN

Authors

  • Yuni Yuliawati, Eneng Sri Susilawati, Subhan Universitas Setia Budhi, Rangkasbitung

Keywords:

Speaking Ability, Storytelling, Hand Puppet Media

Abstract

This study aims (1). To improve children's speaking ability through storytelling method using hand puppet media  (2). To analyze the improvement of children's speaking ability through storytelling method using hand puppet media.  First supervisor: Dr. Eneng Sri Susilawati M.Pd. Supervisor II: H.Subhan, M.Pd. Setia Budhi University (USB)  Rangkasbitung 2024.  This research was conducted at PAUD Al Fajar, Tanara District, Serang Regency. This study uses a type of  Classroom Action Research (PTK) research. The data collection techniques used were observation, documentation,  and children's worksheets. The research subjects were children aged 4-5 years at PAUD Al Fajar, Tanara District,  Serang Regency. The results showed that learning through pop up media can improve the speaking ability of children aged 4-5 years  at PAUD Al Fajar, Tanara District, Serang Regency. The success rate in children increased. In pre-cycle activities  from an average of 38.61% increased 23.63% in cycle I to 62.24% then increased again 17.44% in cycle II to  79.68%.  

References

AE Sari. Upaya Guru dalam Menumbuhkan Bahasa Anak-Anak. Surabaya: Bina Karya, 2010 Ahmad Tafsir, Metodologi Pengajaran Agama Islam, Bandung : PT. Remaja Rosdakarya, 2016), Bachri, S,B. Pengembangan Kegiatan Bercerita Di Taman Kanak-Kanak Jakarta: Depdiknas, 2005

Djoko Adi Walujo, Kompedium Pendidikan Anak Usia Dini (Depok: Prenadamedia Group, 2017)

Elizabeth B. Perkembangan Anak. Jakarta: Tunggal Putra Press, 2009

Muzayyin Arifin, Filsafat Pendidikan Islam, (Jakarta: Buna Aksara, 2016),h.97 Komang Aggreyani. Penerapan Metode Bercerita Berbantu Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara. (E-Jurnal PG PAUD Universitas Pendidikan Ganessa Volume 3 No 1 Tahun 2015).hlm.2

Lilis Madyawati, strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini, (Jakarta: PT Kharisma Putra Utama, 2017),h.184-186

Mansur, Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam, Pustaka Pelajar, Jakarta 2013 Mar‟ah Rizkiyana, Skripsi, Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Media Kartu Bergambar Kelompok A Di TK Aisyiah Bustanul Athfal Wates Gading Rejo,Tahun Ajaran 2013/2014, diterbitkan, (Bandar Lampung; Universitas Islam Negri Lampung),

Mulyasa. Manajemen Paud. Cet. Ke-3. Bandung: Rosdakarya, 2004.

Mustakim, M, N. Peranan Cerita Dalam Pembentukan Perkembangan Anak TK. Jakarta: Depdiknas, 2005.

Nurbiana Dkk, Dhien. Metode Perkembangan Bahasa. Jakarta: Universitas Terbuka, 2009 Sabtrock, J.W. Perkembangan Anak (Alih bahasa: Mila Rahmawati & Anna Kuswanti). (Jakarta: Erlangga, 2015)

Slamet Suyanto, Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini, (Yogyakarta: Hikayat Publishing. 2015), h. 53

Sriyanti, Lilik, Psikologi Anak. Cet ke 1. Salatiga : STAIN Salatiga, 2014

Susanto, Ahmad. Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana, 2011

Umayah, Menanamkan Moral dan Nilai Agama Pada Anak Usia Dini Melalui Cerita. (Jurnal Pendidikan Guru Raudhatul Atfal. Volum 1 No 1 Tahun 2016). Hlmn.100

Downloads

Published

2024-12-30