EFEKTIVITAS MEDIA PUZZLE DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN LOGIKA MATEMATIKA ANAK USIA DINI
Keywords:
Puzzle Media, Mathematical LogicAbstract
The study aims to understand the effectiveness of media puzzles in improving mathematical skills among children in group A at BKB Kemas Daarul Rohman. The research used a sample size of 12 students and used observation, observation, and documentation techniques. The results showed that the use of media puzzles consistently improved students' mathematical skills. The data before the use of media puzzles showed a significant increase in students' performance, with 7 out of 12 students in group BB at 58.3%, 1 child in group MB, 2 children in group BSH, and 2 children in group BBS. However, the use of media puzzles did notsignificantly improve students' performance in group B, with 10 out of 12 students at 83.3% performing well in this group. Only 8.3% of students in group B and 8.3% in group B were still in group B.
References
Ambarini, Novalta Dwi. 2016. Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Melalui Media Celemek Hitung (Penelitian Tindakan Pada Anak Usia 4-5 Tahun). Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini.
Andang, Ismail. 2006. Education Games, Menjadi cerdas dan ceria dengan. Permainan Edukatif. Yogyakarta: Pilar Media.
Arsad. 2007. Media Pendidikan dan Penerapannya. Bandung: PT Remaja Karya Astuti, Yuli. 2016. Cara Mudah Asah Otak Anak. Yogyakarta: Penerbit FlashBooks Ayu, Shinta. 2014. Segudang Game Edukatif Mengajar. Jakarta: Diva Press.
Bustomi, M Yasid. 2012. Panduan Lengkap PAUD Melejitkan Potensi dan Kecerdasan Anak Usia Dini. Jakarta : Citra Publishing.
Hartati, S Perkembangan Belajar Pada Anak Usia Dini (Jakarta: Depdiknas, 2005),152
Hartono. 2013. Konsep Belajar Dan Pembelajaran Menurut QS. An-Nahl:78, Jurnal INSANIA Jatmika N, Y. 2012. Ragam Aktivitas Harian Untuk Playgroup. Yogyakarta: Diva Press.
Nandar. 2008. Guru Profesional Implementasi KTSP Dan Sukses Dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: Grafindo Persada.
Mmuchtar, Jauhari. 2005. Fikih Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya
Nur hasanah, Didik Tumiantara. 2007. Kamus Besar Bergambar Bahasa Indonesia Untuk SD Dan SMP. Jakarta: Bina Sarana Pustaka.
Suardiman, Siti Partini. 2003. Metode Pengembangan Daya Pikir dan Daya Cipta untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: FIP UNY.
Sud Aryanti. 2006. Pengenalan Matematika Anak Usia Dini. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta
Suji Ono, Bambang Dan Yuliani Nurani Sujiono. 2005. Menu Pembelajaran Anak Usia Dini. Jakarta: Yayasan Citra Pendidikan Indonesia.
Sujiono, Yuliani, Nuraini. 2013. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indeks
Sur astini, Ayu dan Wirya, Rahayu Ujianti. 2014. Penerapan Metode Pemberian Tugas Berbantuan Media Puzzle Huruf Untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Pada Anak TK,‖ E-Journal PG-PAUD Universitas Pendidikan Ganesha 2, no. 1.
Wiyani, Novan Ardy. 2016. Konsep Dasar PAUD. Yogyakarta: Gava Media, Yulianty, Rani. 2008. Pemainan Yang Meningkatkan Kecerdasan Anak. Jakarta: Laskar Aksara.
